Alla inlägg den 4 september 2011

Av Hanna Boman - 4 september 2011 22:23

Idag hade jag den här terminens första SÖNDAGSTIMMEN för endast 2 stycken barn. Lite för lite barn, om man tänker på hur många som brukar vara med när jag annars har det...


Men jag läste ändå en text från boken och det var sista kapitlet ur denna underbara boken...så nu är den slut...ve och fasa!


HEJSAN POJKAR OCH FLICKOR!


Jag har en ny hobby. Trädgårdsarbete! Det finns inget som är så härligt som att räfsa lite i trädgården. Och jag är riktigt duktig på det också! Jag ska ställa upp i en blomstertävling på Gräs- och trädgårdsmässan. Min granne, fru Svensson, ska också ställa upp.

Men Peter Ärta talade om för mig att fru Svensson har förbjudet gödningsmedel i sitt trädgårdsland.

Jag var precis på väg att skvallra för domaren när Jerry stoppade mig. Han sa att han hade en historia som jag borde höra innan jag berättade det hela för någon.


STÅLPOJKEN OCH RYKTESOGRÄSET

"Tack så mycket för att ni lissnade på mig!" sa butlern Alfred som avslutning på det tal han just hade hållit på Grönsaksskolans informationsdag om yrkesval. "Jag skulle gärna ha stannat kvar längre men jag är jättetrött. Jag måste nog gå hem och ladda batterierna!"

SENARE SAMMA DAG...

"Hörde du vad herr Alfred sa?" frågade Otto Ellen på väg hem från skolan. "Japp", svarade Ellen, han sa att han skulle vara gå hem och ladda batterierna. Jag tror att Alfred ÄR ... EN ... ROBOT!"

Plötsligt hördes en röst från ingenstans.

"Vad sa du?"

"Vem var det som sa det där?" undrade Ellen, samtidigt som hon sänkte blicken och fick syn på ... ett TALANDE OGRÄS.

"Kom igen då, berätta hemligheten för mig", sa ogräset. "Har inte era föräldrar lärt er att ni ska dela med er?"

"Jo, vi fick reda på någonting om herr Alfred idag", förklarade Otto. "Vi tror att han är ... en robot!"

STRAX DÄRPÅ...

Ogräset dök upp i Peter Ärtars trädgård. Hon talade om för Peter att herr Alfred var en farlig robot. Inom kort var det ryktesspridende ogräset överallt i staden och upprepade samma sak för alla.

"Så vad är ett rykte?" undrade herr Nilsson.

"Ett rykte börjar med en historia", förklarade ogrädet. "Kanske är det sant, kanske inte. Men ju fler gånger det upprepas desto svårare blir det att förneka det. Och sedan blir det bara värre och värrre!"

Det var sant; varje gång någon i staden upprepade ryktet växte sig ogräset allt större. Snart hade det spridit sig över hela staden. Och det hade börjat med att Otto och Ellen bara hade berättat någonting som de trodde!

Ogräset spred sig kraftiga rötter som spräckte trottoarer och till och med tog sig igenom väggar. Om inte någontilng gjordes för att stoppa det här fruktansvärda ryktesogräset skulle staden förstöras helt och hållet!

Det fanns bara en sak att göra. Borgmästaren lyfte telefonluren och ringde till ... Stålpojken!

Stålpojken flög rakt ner under staden ... i jakt på ogräsets rötter. Men när Stålpojken stötte ihop med ogräset var hon så stor atrt han inte kunde besegra henne.

"Stålpojken behövde vår hjälp",  ropade Alfred, samtidigt som han sprang runt på stadens torg för att hitta frivilliga. Men ingen ville hjälpa Alfred eftersom alla trodde att han var en farlig robot. Stålpojken och hela staden var illa ute!

PLÖTSLIGT ...

"Ni kan inte stoppa mig!" ropade ogräset, och for upp genom asfalten och tog tag i Alfred. Hon var nu större än det högsta huset i staden.

SAMTIDIGT ...

Ottos pspps frågade barnen vad det var som hade hänt egentligen.

"Jo, vi hörde herr Alfred säga att han behövde ladda batterierna", förklarade Ellen. "Vi trodde att han var en robot."

"Herr Alfred är ingen robot", sa pappa Sparris. "Han är en väldigt trevlig man."

I samma stund som han sa de fina orden blev ogräset till vacker grönska.

Snart började hela staden säga fina saker fina saker om Alfred, och ryktesogräset förvandlades till fantastiska blommor överallt.

"Gud vill inte att vi ska säga saker som sårar andra, han vill att vi ska säga fina saker."

OK...

Så Jerry hade rätt. Inte ens Gräs- och trädgårdsmässans vinnarpokal är värd att sprida rykten om min granne, fru Svensson för. Även om det är så att hon har förbjudet gödningsmedel kommer inte juryn att få höra det från mig. De kommer säkert att upptäcka detsjälva i så fall.

Gud vill inte att vi ska säga elaka eller dumma saker om varandra. Gud vill att vi bara ska sprida fina ord.


 




Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5
6
7
8 9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21 22
23
24 25
26
27 28 29
30
<<< September 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards