Direktlänk till inlägg 12 maj 2013

Söndagstimmen

Av Hanna Boman - 12 maj 2013 19:11

Ojojdå, det var ju riktigt längesedan som jag hade Söndagstimmen nu. Hmm, minns inte riktigt när jag hade det senast. Men det var väl i februari någon gång!

Inte så många barn som var närvarande idag, tre stycken!


Nu så läste jag två texter idag, eftersom den första texten inte var så lång.


DE TVÅ SYSTRARNA


"De är inte rättvist", stönade Marta. "Det är faktiskt inte rättvist! Jag har städat hela huset. Skrubbat golvet så fingrarna värker. Men min syster Maria - det enda hon gör är att sitta och prata med Jesus."

"Det är inte rättvist", stönade Marta. "Det är faktiskt inte rättvist! Jag har plockat kycklingarna och bakat bröd och stått och svettats över spisen i flera timmar.

Men min syster Maria - det enda hon har gör är att prata med Jesus."

"Nu får det vara nog!" stönade Marta. "Nu får det faktiskt vara nog! Sopa. Tvätta. Diska. Allt har jag varit tvungen att göra, och det står mig upp i halsen!

Men min syster Maria - det enda hon gör är att prata med Jesus."

"Marta", suckade Jesus. "Marta, min vän. Jag är så glad att få komma hit. Huset är skinande rent. Maten är underbart god. Men var inte arg på din syster Maria.

För det är hon som valt rätt.

Laga mat och städa och diska, det är viktigt. Men ibland är det bättre att lägga bort borstarna och trasorna. För att vila. Och för att sitta och pata med mig.


DEN HJÄRTLÖSE TJÄNAREN


Petrus ställde en fråga till Jesus:

"Om någon gör mig illa eller sårar mig, och sedan säger 'Förlåt, jag är hemskt ledsen', hur många gånger ska jag då förlåta honom och och säga 'Äsch, det gör inget'?"

Men innan Jesus hann svara, gav Petrus själv svar:

Han tänkte att det skulle låta bra.

Han tänkte att det skulle låta storsint.

Han tyckte att det skulle vara ett svar som Jesus skulle tycka om. "Ska jag förlåta honom så mycket som ... sju gånger?" sa han. Det tyckte Petrus var mycket. Men Jesus var inte imponerad.

"Nej", svarade Jesus. Inte sju gånger. Men sjutiosju gånger."

Petrus funderade. Det blev en massa gånger.  En väldig massa gånger. Fler gånger än Petrus nånsin hade förlåtit någon.


Då berättade Jesus en historia:

Det var en gång en kung. En av hans tjänare var skyldig honom pengar. Inte bara lite pengar. Inte mycket pengar. Utan massor, massor, massor av pengar - miljoners miljoner!

En dag lät kungen kalla fram tjänaren till sig. Och eftersom tjänaren inte kunde betala sin skuld, bestämde kungen att mannen och hans familj skulle säljas som slavar. Tjänaren föll ned på knä.

"Förlåt, jag är hemskt ledsen", grät han. "Snälla du, ha tålamod och ge mig en chans till. Jag lovar att jag ska betala tillbaks allt jag är skyldig."

Kungen tittade på tjänaren. Han tyckte synd om honom. Och så, till tjänarens stora förvåning, log kungen och sa: "Äsch, det gör inget". Sedan sa han att mannen inte behövdebetala tillbaka pengarna, och så släpper han mannen fri!

Tjänaren skulle just lämna palatset för att fira. Men då då stötte han på en annan tjänare - en tjänare som var skyldig HONOM pengar.

Inte massor, massor av pengar. Inte ens mycket - utan bara ett par mynt!

Kom den förste tjänaren ihåg vad kungen hade gjort för honom? Inte en sekund. Han grep den andre tjänaren om strupen och begärde att få sina pengar.

Så den andre tjänaren föll ned på knä.

"Förlåt, jag är hemskt ledsen", grät han. "Snälla du, ha tålamod och ge mig en chans till. Jag lovar att jag ska betala tillbaks allt jag är skyldig."

Men istället för att säga "Äsch, det gör inget", så lät den förste tjänaren kasta den andra tjänaren i fängelse!

Kungen fick höras talas om detta. Och han blev så arg att han lät föra in tjänaren till sig igen.

"När du kom till mig och sa 'Förlåt, jag är hemskt ledsen' så sa jag att du slapp betala skulden, och jag sa 'Äsch, det gör inget'.

Varför gjorde inte du samma sak?"

Och sedan lät kungen kasta tjänaren i fängelse tills han kunde betala sin skuld.

Jesus tittade på sina vänner. "Gud är som den kungen. Vi säger 'Förlåt, jag är hemskt ledsen' till honom - fler gånger än vi kan räkna. Och ännu fler gånger säger han 'Äsch, det gör inget'. Och det enda han vill är att vi gör samma sak mot varandra."

"Förlåt, jag är hemskt ledsen", sa Petrus.

"De hade jag inte förstått."

Och Jesus bara log och sa: 'Äsch, det gör inget'.



Yes, detta var de två texterna som jag läste för tre barn idag under Söndagstimmen!




 


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Hanna Boman - Onsdag 27 mars 14:12


När man är som jag var lite igår, då får man ta sig tillbaks till Ortopedtekniska en snabbis även dagen efter! Nä, detta var inte alls bestämt när jag var på plats igår att jag skulle komma tillbaka idag. Men men, jag tog med mig två par skor för l...

Av Hanna Boman - Tisdag 26 mars 23:38

#melodifestivalen2024   ~~Egentligen ett av de bättre bidragen~~ ...

Av Hanna Boman - Tisdag 26 mars 22:18


Idag under eftermiddagen så har jag gjort ett besök på Ortopedtekniska för att kolla ut o göra en beställning på nya skor! När det var väldigt mycket snö i vintras, så ville jag ju förstås ha ett par rejäla vinterskor... men eftersom det nu inte är...

Av Hanna Boman - Måndag 25 mars 20:34

Johodå, idag på självaste våffeldagen så blev det minsann våffelfika på jobbet! Nu så jobbar ju jag alltid "kvällen" (14-18). Så de som var där tidigare fikade de på våfflor innan jag kom, troligen vid lunchtiden. Sen så då vi som var kvar hela e...

Av Hanna Boman - Måndag 25 mars 12:42

TEMADAG!   På dagen idag då är det väl så man måste frossa i våfflor både avigt och rätt va?  För någon annan dag under året så kan man inte äta nån våffla, eller?  Johodå, visst kan man äta våfflor vilken anna dag som helst på året!   Än...

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7
8
9
10
11 12
13
14 15 16
17
18 19
20
21
22 23 24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards