Alla inlägg under januari 2015

Av Hanna Boman - 31 januari 2015 23:32

Jaha, och här kommer lite gamla barnprogram i ett klipp...och de är från då jag var barn

Av Hanna Boman - 30 januari 2015 21:37

Ojojoj, ja...nu var det verkligen hur längesedan som helst som jag var hos optikern och gjorde en synundersökning.

Innan jag typ gick hemifrån i tisdagskväll, så tänkte jag bara gå in där för att få ett "nytt" recept för att skaffa linser via nätet. Men i samma stund som jag hade tänkt den tanken, så kom jag ju på att det var många år sedan som jag överhuvudtaget var där och gjorde en synundersökning.

Eeh, exakt tre år sedan nästan...jag var där i februari-2012 och gjorde den synundersökningen då i alla fall.

Men idag så har jag äntligen tagit mitt förnuft till fånga och gjort en riktigt bra synundersökning. Fast jag minns inte nu exakt hurudan styrka det var på vardera ögat, och fick inte det nedskivet heller av henne...men jag kommer få ett par testlinser, för jag minns ju så pass mycket att det var förändring på synen i alla fall.

Fast inte så pass mycket att jag behöver uppdatera mig på nya glasögon, men kommer göra tids nog ändå snart...för dessa glasögonen som jag har nu, har jag haft sedan hösten - 2007...lite omorderna kanske nu.

Så dax att uppgradera sig lite på det också så småningom, vilket kommer bli kul!







    







Av Hanna Boman - 29 januari 2015 22:37

Jomen visst har jag varit till Viktväktarna idag, eftersom det är ju torsdag.

Och alla stolarna var väl i stort sätt fullsatta, inte extrastolarna...men alla andra. Så fullt hus kan man väl säga, haha!

Vad pratades det om på mötet idag då?

~~Mat i överflöd - triggar lustfylld hunger~~

Vi lever i en värld där det är enklare att gå upp i vikt än att försöka gå ner i vikt.  Med alla frestelser runtomkring är lustfylld hunger ett växande problem. Det beror på att den ständiga tillgången på fett-, socker- och kaloririk mat får oss att äta för mycket. Överallt och ständig lockas vi av ätbara frestelser. Forskarna har funnit att överviktiga reagerar särskilt kraftigt på den här typen av stimuli. I livsmedelsbutiken, på restaurangen eller på jobbet: Det är svårt att göra rätt val.


RUSTA DIN OMGIVNING

Vad är bra att ha hemma för att underlätta för dig att göra bättre val? Och vad kan du ha med dig på jobbet som hjälper dig när du blir sugen på något?


~~Det finns platser i vår omgivning som för somliga är neutral mark, medan de för andra är utmanande.~~

De platser som ur viktminskningsynpunkt är utmanande, kallas röda zoner. Av någon anledning - olika för olika

personer - triggar de här platserna igång vårt lustfyllda ätande. Att förändra platser och situationer som involverar mat och ätande kan hjälpa till att bromsa tanklöst ätande.


Jahaja, och vad talade vågen om idag när jag ställde mig där? Som tidigare sagt, så säger den ju liksom inte: "Idag stannar Hannas vikt på..."

Nej, utan den visar ju bara och jag vet inte om jag ska vara glad...eller? Attans, för den visade ju ett rejält plus idag...fast jag är inte så väldans missnöjd, eftersom jag fortfarande ligger lite under MÅLVIKTEN som då ligger på

60 kg...hehe, för nu var det lite.

Nu så ska jag tala om vad den visade då, och den visdade 59,8 kg som då fick resultera i +0,7 kg.

Men neej, jag är inte så missnöjd...eller jo, nu var det ju riktigt längesedan som den "usla" vågen stannade på ett så stort plus.


Fast om jag sätter igång med träningen och så igen, då blir det nog okej igen.

~~bara en liten parantes~~








 

Av Hanna Boman - 29 januari 2015 12:48

Ooooh yes, nu så har den där eländiga latmasken krupit ur mig...för jag har ju varit på gymmet och gymmat idag!

Eeeh, efter exakt tre veckor...jag tror nog det hjälpte att skriva om det på Facebook som jag gjorde i måndags.

Då bad jag folk att typ ge mig en dunderkur av "penicillin", för att jag vill komma igång och ta mig till gymmet igen.

Vissa var det som gillade det och fick även en hel del kommentarer.

Så nu har jag varit där och tränat idag igen.

Tjohoo, vad skönt det känns nu att ha varit där och då kommer jag att köra även nästa vecka också.

Körde alla maskinerna och behövde väl inte vänta på någon, utan maskinaerna var lediga då jag skulle ha dem, och en del maskiner kändes väl lite tunga & jobbiga...men det är nog för att jag inte har varit där på så grymt länge, fast nu så är jag igång igen!   




 

Här står jag beredd hemma

att ta mig iväg








    

Av Hanna Boman - 28 januari 2015 18:50

Jamen, vill ni veta vad jag har varit och hittat på idag? Eeeh, jag tror nog inte att ni kan tro mig...men det är ju för sjutton sant, haha!

Jag har varit på Stickcafé ihop med en hel del damer i pensionärsåldern typ. Och jag har stickat, nu är det ju inte första gången som jag har varit på Stickcafé...men första gången som jag var ute i Pingstkyrkans SecondHand i alla fall.

Så nu har jag börjat och sticka en sjal på rundstickor, första gången som jag stickar på sådana stickor.

Med andra ord så har jag alltid tidigare bara stickat på vanliga hederliga stickor, så detta kändes väl först som det var en liten utmaning...innan jag kom på och lärde hur man gjorde.

Så nu har jag stickningen med mig hem och kommer väl sticka lite här hemma också, till nästa gång vi träffas om två veckor. Får väl se om jag kanske redan ikväll stickar några varv, innan jag glömmer bort hur man gör.

Och eftersom det heter Stickcafé så kan man ju inte gå därifrån utan att ha fikat också, eller hur?


En rolig och trivsam eftermiddag helt klart!






   



 

Rundsticka




 

Kaffe & kaka




 




/Tjingeling











Av Hanna Boman - 27 januari 2015 22:48

Yeeah, idag så kändes det betydligt mer motiverande att ta sig ner för att gå på körövning...än vad det då gjorde förra veckan. Och nu slutpratat om det, haha!

Men wow, vad roligt det var att sjunga då. Jag vet inte vad som flugit i mig riktigt, fast det är ju roligt att sjunga och särskilt då det går bra också...med nästan varje låt/sång som man sjunger.

Nu så övar vi inför en Välgörenhetsgala som är i Holmsjö den 7 februari, där vi kommer att sjunga två eller tre sånger. Det är tre körer till som kommer sjunga, så lär nog bli en bra & go eftermiddag/kväll.

Sen så kommer det ju vara Loppis & Mingel också.




 




 





Av Hanna Boman - 26 januari 2015 12:34

Jahaja minsann, då har jag idag varit ner till Arbetsförmedlingen och fått träffa ytterligare en NY handläggare.

Yeeeah, vad jag är glad över detta...eller INTE! Äsch, jag vet väl inte riktigt vad man ska berätta egentligen...mer än att deras system hade lagt ner och träffen idag där nere kändes inte så värst givande helt enkelt, ärligt talat!

Så han skulle se till så jag får en ny tid igen för en träff om någon vecka eller så.

En fråga eller fundering som jag kom på just nu: "Varför kunde han inte ge mig en NY tid direkt när jag var där? Åååh!"

Så jag kan väl säga att jag gick därifrån och var lite halvfrustrerad över våran träff idag så, som bara höll på i cirka 25 minuter. 

Men som väl är i alla fall så är jag inte i någon Fas 3 än, vilket känns bra och hoppas på att få någon form av praktikplats eller jobb innan jag kommer dit faktiskt!





    












Av Hanna Boman - 25 januari 2015 21:15

Idag på förmiddagen så knatade ju jag ner till Pingstkyrkan (igen) och var med på deras gudstjänst för

Små & Stora.

Eeeh, tredje söndagen den här månaden...och jag som tidigare tänkt att "en söndag i månaden", men ibland blir det inte riktigt så. Jag kan inte räkna så bra alla gånger, haha!


En fantastiskt fin & bra gudstjänst på alla vis, där Maria och Astrid som var mötesledare och gjorde det bra med lite olika hyss och så. Jag vet väl inte riktigt hur jag ska beskriva det, men de hade ställt fram Julkrubban (fast bak & fram)...för vid det här laget så är ju julen förbi för ett bra tag sedan. Men det var en del små handgjorda dockor som ville komma hem till sina "ägare", så därav anledningen...hehe!

Sen så var det en liten tävling om att pussla ihop ett pussel av frigolit, och det var en vuxen som fick göra det tillsammans med några barn också...för det gick visst inte så bra. Men med barnens hjälp och då funkade det!


Och sen så sjöng ju barnkören Joyful några sånger, vilket de ofta gör då det är gudstjänst för Små & Stora.



   


   



 

   Trasdockorna



 



 

Pannkakor & kaffe efter

gudstjänsten, nere i Café Ankaret












 

Presentation


Hej!
Jag heter Hanna och bor i centrala Karlskrona. Hoppas att ni kommer att få en trevlig läsning i min blogg, VÄLKOMNA!

Fråga mig

8 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12 13
14
15
16
17 18
19
20 21 22
23
24
25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards